Consumenten helpen naar de juiste gezondheidsinformatie – deel 3

Consumenten helpen naar de juiste gezondheidsinformatie – deel 3

solvo wil aangesloten zorgspecialisten graag helpen (potentiële) klanten de weg te laten vinden naar betrouwbare zorginformatie. In deze serie columns deel ik mijn kennis hierover.

Consumenten helpen naar de juiste gezondheidsinformatie – deel 3

Een goede klant is een kritische klant. Dit klinkt tegenstrijdig, maar levert jou als zorgspecialist veel op, namelijk een goede en efficiënte manier van werken, iets waar we bij solvo alles van weten.

Maak je klant kritisch

Je klant en jij hebben baat bij kritisch zijn met zorginformatie. Naast een efficiënte manier van werken zorgt dit voor een goede en effectieve behandeling. Dat lukt alleen als zij en jij de feiten goed op een rij hebben en de fabels van de feiten hebben gescheiden.

Er zijn een aantal punten waar consumenten op kunnen letten bij de zoektocht naar betrouwbare informatie. Denk aan het uiterlijk van een website, de actualiteit, spelling, zinsopbouw en bronvermelding op een website. Is de informatie bijvoorbeeld geschreven of gecheckt door een medisch specialist?

Gesponsorde informatie: niet altijd slecht, wel opletten

Let ook op gesponsorde informatie. Dit hoeft niet per se onbetrouwbaar te zijn, maar het is belangrijk dat consumenten zich er bewust van zijn dat dit bestaat en hoe ze het kunnen herkennen. Vaak zie je dit aan termen als ‘mede mogelijk gemaakt’ of ‘advertorial’.

Het internetdoolhof biedt veel informatie die waardevol kan zijn voor je klant, maar laat ze natuurlijk wel goed opletten.

Betrouwbare zorginformatie kunnen je klanten onder meer vinden bij onze websites Dokterdokter.nl, Gezondheidsplein.nl en Ziekenhuis.nl.

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Michelle Vellinga

Michelle Vellinga

https://www.solvo.nl

Michelle is hoofdredacteur bij solvo. Haar ambitie is een goede gezondheid te promoten door middel van effectieve communicatie. In Maastricht behaalde ze haar MSc in Health Education & Promotion.