Consumenten helpen naar de juiste gezondheidsinformatie – deel 2

Consumenten helpen naar de juiste gezondheidsinformatie – deel 2

solvo wil aangesloten zorgspecialisten graag helpen (potentiële) klanten de weg te laten vinden naar betrouwbare zorginformatie. In deze serie columns deel ik mijn kennis hierover.

Consumenten helpen naar de juiste gezondheidsinformatie – deel 2

Wat kun je als zorgspecialist doen en zeggen om je klant te helpen bij zijn zoektocht naar goede informatie?

Help je (potentiële) klant realistisch te blijven

Zorg dat je (potentiële) klant realistisch blijft door hem te helpen zorginformatie goed te begrijpen. In ons voorbeeld uit deel 1 las je: "Het klopt dat een groeiende of grote tumor drukverhoging in de hersenen kan veroorzaken, wat leidt tot hoofdpijn. De meeste (betrouwbare) websites zullen echter ook vermelden dat een hersentumor maar zelden de oorzaak van alledaagse hoofdpijn is." Ga dus realistisch om met gezondheidsinformatie.

Online communicatie helpt

In de praktijk blijkt dat medische websites onrust kunnen wegnemen. Gezondheidswebsites kunnen juist voor miljoenen minder huisartsbezoeken zorgen. Online gezondheidscommunicatie betekent bovendien een enorm bereik, tegenwoordig zelfs ook onder moeilijk bereikbare groepen zoals etnische minderheden en ouderen. Consumenten kunnen zorginformatie bovendien op elk gewenst moment raadplegen en hebben in ons land vrij toegang tot steeds meer informatie.

Naar deel 3: een goede klant is een kritische klant.

Michelle Vellinga

Michelle Vellinga

https://www.solvo.nl

Michelle is hoofdredacteur bij solvo. Haar ambitie is een goede gezondheid te promoten door middel van effectieve communicatie. In Maastricht behaalde ze haar MSc in Health Education & Promotion.