Consumenten helpen naar de juiste gezondheidsinformatie – deel 1

Consumenten helpen naar de juiste gezondheidsinformatie – deel 1

solvo wil aangesloten zorgspecialisten graag helpen (potentiële) klanten de weg te laten vinden naar betrouwbare zorginformatie. In deze serie columns deel ik mijn kennis hierover.

Consumenten helpen naar de juiste gezondheidsinformatie – deel 1

Heb jij als zorgspecialist wel eens klanten in de praktijk die extra informatie nodig kunnen hebben over je behandeling? Praten ze wel eens zorgelijk over hun klacht, nadat ze iets hebben gelezen op internet?

Zorgconsumenten kunnen online in een overdonderend doolhof terecht komen: het aanbod aan gezondheidsinformatie is overweldigend en kan zelfs beangstigend zijn. Ik als hoofdredacteur bij solvo krijg regelmatig de vraag of de overvloed aan informatie niet gevaarlijk is en of consumenten er niet angstig door worden.

Om dit soort adviezen te geven, is het verstandig eerst te weten hoe je klant zich gedraagt op internet als hij een zorgvraag heeft. Zoekt hij informatie op of vermijdt hij deze juist? Hoe gaat hij om met mogelijk bedreigende medische informatie? Waar haalt hij zijn informatie vandaan?

Je klanten: monitors, blunters en cyberchondria

Door jezelf en je klant dit soort vragen te stellen kom je erachter welke informatie hij nodig heeft en waar hij tegenaan loopt. Hier kun je als zorgaanbieder op inspelen, zowel on- als offline, met adviezen over het vinden van de juiste informatie.

Zo zijn er volgens sommige gezondheidswetenschappers monitors die actief zo veel mogelijk informatie zoeken om zich voor te bereiden op bijvoorbeeld een medische ingreep. De blunters gaan volgens deze wetenschappers met de mogelijke dreiging om door afleiding te zoeken. Zij willen juist zo min mogelijk informatie. Beide groepen kunnen goed uit de voeten met het internet.

Andere wetenschappers zeggen dat de komst van online gezondheidsinformatie zorgt voor meer angst en onrust bij mensen. Voor de digitale variant van hypochondrie is zelfs de term cyberchondria bedacht. Een veelgehoord voorbeeld: zodra een consument googlet op ‘hoofdpijn’ denkt hij door alle informatie meteen dat hij een hersentumor heeft.

Hoe gedragen jouw klanten zich op internet? Lees in deel 2 van deze serie wat je kunt doen om je klanten te ondersteunen in hun zoektocht naar zorginformatie.

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Michelle Vellinga

Michelle Vellinga

https://www.solvo.nl

Michelle is hoofdredacteur bij solvo. Haar ambitie is een goede gezondheid te promoten door middel van effectieve communicatie. In Maastricht behaalde ze haar MSc in Health Education & Promotion.